jahansazeh

گنبد

گنبد مدرن،گنبد ساختمانی

گنبد یک ساختمان گرد و بزرگ است گنبد ها می‌توانند در ساختمان‌های بزرگتر مانند عمارت‌ها معبدها مساجد بناهای تاریخی مورد استفاده قرار گیرند امروزه در باغ‌ها و تالارها و حیاط ها نیز استفاده می‌شود که به آنها جلوه و شکوه خاصی می‌بخشد معماری در گنبدها به سبک‌های مختلفی قابل اجرا می‌باشد که بستگی به معماری هر منطقه و دوره زمانی آن بستگی دارد که از طراحی‌های سنتی و محلی تا گنبدهای بزرگ شگفت انگیز با طرح‌های مدرن و امروزی است.گنبد ساختمانی به صورت یک سقف گنبدی شکل در قسمت بالای ساختمان ساخته می‌شود،که دارای قوس‌ها و خمیدگی‌هایی می‌باشد. سایز گنبد ساختمانی متغیر می‌باشد و بستگی به طراحی و نیازهای آن ساختمان دارد. ابعاد گنبد می‌تواند در مقیاس‌های مختلفی ساخته شود از جمله ی آنها به نوع ساختمان نیازهای داخلی ساختمان شرایط مکانی با در نظر گرفتن محدودیت‌های نیازهای مربوطه میباشد.از برجسته ترین گنبد ها گنبد مدرن،گنبد فلزی،گنبد شیشه ای،گنبد بتنی،گنبد ویلایی میباشدکه به عنوان پوشش سقف گنبدی شکل در ساختمان بسیار زیبا میباش

گنبد

انواع گنبد مدرن

گنبد مدرن: گنبد مدرن یک سازه معماری که با استفاده از مواد و مصالح و ابزارآلات امروزی ساخته می‌شود در طراحی و ساخت گنبد مدرن از موادی مانند فلز شیشه و بتن مسلح استفاده می‌شود.
گنبد فلزی: گنبد فلزی یک نوع سازه است که از فلز برای ساخت مواد اصلی آن استفاده می‌شود این نوع از گنبدها معمولاً دارای قوس هستند یکی از اصلی‌ترین محبوبیت‌های این نوع گنبد به دلیل کم وزن بودن آن نسبت به دیگر سازه‌های سنگین منجمله بتن مسلح است و همچنین مقاومت آن در مقابل انواع شرایط آب و هوایی بیشتر و بهتر است برای ساخت آن اصولاً از فولاد آلومینیوم و مس استفاده می‌شود.
گنبد شیشه ای: گنبد شیشه‌ای است که عنصر اصلی آن از شیشه تشکیل شده است که به صورت کروی و شفاف هستند که قابلیت نمایش منظره‌ها و طبیعت و ارتباط بین محیط بیرون و محیط داخل را برقرار می‌کند شیشه به عنوان یک عایق حرارتی است که از نور خورشید برای گرمایش و روشنایی طبیعی را فراهم می‌کند برای طراحی این نوع از گنبدها از شیشه‌های مقاوم و مخصوص که در برابر بادها و طوفان و ضربه‌های محکم مقاوم هستند استفاده می‌شود.
گنبد بتنی: گنبد بتنی یک نوع از سازه است که مواد اصلی آن از بتن تشکیل می‌شود یکی از خاصیت‌های خوب گنبد بتنی تحمل بارهای سنگین و طوفان و زلزله است از دیگر خصوصیات این سازه یک پارچه و یکدست بودن آن نسبت به سازه‌های دیگر است.
گنبد ویلایی: گنبد ویلایی اصولاً در طراحی و ساخت ویلاهای لوکس و ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد که عنصر زیبایی خانه به شمار می‌رود گنبد ویلایی می‌تواند در ویلاهای خاص و لاکچری استفاده شود من جمله ویلاهای ساحلی ویلاهای مدرن و شاهنشین نیز استفاده می‌شود.

گنبد

مزایای گنبد مدرن

مزایای گنبد
طراحی خلاقانه
استفاده از فناوری پیشرفته
انعطاف پذیری در طراحی و استفاده
بهره‌وری انرژی
مقاومت در برابر عوامل خارجی
ایجاد فضای باز و سبک
اثربخشی در استفاده از فضا
پشتیبانی از پروژه‌های پایدار
شکل هندسی و نوآورانه
استفاده از مواد نوین
ارتباط با محیط اطراف
زیبایی و ظاهر جذاب

گنبد

مراحل ساخت گنبد

امروزه از سقف‌های طاق‌دار و گنبدی در معماری استفاده می‌شود. این سازه به دلیل اینکه آفتاب نمی‌تواند به صورت مستقیم تمامی آن را بپوشاند داخل خانه را در فصل‌های گرم خنک‌تر می‌کند به این دلیل از این پوشش در شهرهای گرمسیری استفاده می‌شود و از گرم شدن داخل منزل جلوگیری می‌کند.

قیمت گنبد

قیمت گنبد به جنس،مساحت،محل ساخت و…بستگی دارد برای اطلاع از قیمت ها با شماره های ثبت شده در سایت جهان سازه تماس بگیرید تا مشاوران ما شمارا راهنمایی کنند.

طراحی سقف گنبدی مدرن

امروزه از سقف‌های طاق‌دار و گنبدی در معماری استفاده می‌شود. این سازه به دلیل اینکه آفتاب نمی‌تواند به صورت مستقیم تمامی آن را بپوشاند داخل خانه را در فصل‌های گرم خنک‌تر می‌کند به این دلیل از این پوشش در شهرهای گرمسیری استفاده می‌شود و از گرم شدن داخل منزل جلوگیری می‌کند.

سقف گنبدی

از این سازه در پشت بام ساختمان‌ها و بر روی سقف ساخته می‌شود. برای استفاده بهتر از نور و همچنین زیبایی بیشتر منزل از ساخت گنبد ویلایی سنتی هم استفاده می‌شود که به سبک قدیم هستند

سقف گنبدی آلاچیق

از سقف گنبدی آلاچیق برای ساختمان‌هایی با سبک رومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین از برجسته‌ترین کاربردهای سقف گنبدی شینگل در اجرای سقف آلاچیق می‌باشد

نحوه اجرای سقف گنبدی فلزی

قالب فلزی برای طراحی سازه فلزی خم شده و جوشکاری‌های لازم انجام می‌شود و بعد سطوح خارجی فلزی رنگ زده می‌شود که بیشترین پوشش برای این گنبد از جمله شیشه آجر سیمان شینگل می‌باشد

مزایای سقف گنبدی

 زیبایی بخشیدن به خانه با سقفی شیبدار و گنبدی

مناسب برای انواع شرایط آب و هوایی سرد و گرم و خشک

دوام بالا و مقاومت سازه

بزرگ شدن فضای داخلی سازه

بناهای تاریخی سقف گنبدی

گنبد کلیسای جامع سنت با سیل
گنبد تاج محل
گنبد ایاصوفیه
گنبد پانتئون
گنبد مسجد شاه
گنبد سانتا ماریا دل فیوره

گنبد جامع سنت با سیل :

این ساز یک کلیسای جامع در میدان سرخ مسکوی روسیه است که به دستور ایوان مخوف و به یادبود فتح کازان و آستراخان بنا شد و در زمان تاسیس مرتفع‌ترین سازه شهر مسکو محسوب می‌گردید. این سازه در سال ۱۹۲۹ میلادی در راستای سکولاریزاسیون به طور کامل تبدیل به موزه شد. در گذشته بیان شده که ایوان مخوف به حدی تحت تاثیر معماری این کلیسا قرار گرفته است که دستور داده تا چشم‌های معمار آن را به نام پوستنیک یا کلووف را کور کنند تا دیگر توانایی طراحی همچین بنایی را نداشته باشد که بتواند رقیب این سازه بشود.

گنبد تاج محل:

تاج محل هند یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین بناهای تاریخی در جهان است. که جز عجایب هفتگانه نیز می‌باشد. این بنا که داستانی عاشقانه دارد، به نگین هندوستان لقب گرفته است. سالیانه میلیون‌ها گردشگر از این مکان و معماری گنبدی شکل بازدید می‌کنند.

مسجد ایا صوفیه:

ایا صوفیه به یونانی یعنی حکمت مقدس این مسجد ۱۵۰۰ سال قدمت دارد. این مکان مذهبی مهم برای مسلمانان و مسیحیان می‌باشد. این مسجد در مرکز شهر قدیمی قسطنطنیه قرار دارد، که یکی از شگفتی‌های معماری در جهان محسوب می‌شود.

گنبد پانتئون :

معبد پانتئون،رم. به عنوان بزرگترین گنبد جهان شناخته شده است. پانتئون معبد رومی سابق و کلیسای کاتولیک فعلی در رم ایتالیا می‌باشد.

گنبد مسجد شاه:

مسجد جامع عباسی که به نام‌های دیگر از جمله مسجد سلطانی و مسجد شاه شهرت دارد و بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ نام رسمی آن را به مسجد امام تغییر دادند. مهم‌ترین مسجد تاریخی در نقش جهان می‌باشد.

گنبد سانتا ماریا دل فیوره:

کلیسای اصلی شهر فلورانس ایتالیا می‌باشد گنبد این کلیسا توسط فیلیپو برونلسکی مهندسی شده است این کلیسا در مرکز شهر قرار دارد که دارای مجموعه از آثار تاریخی هنر کلاسیک می‌باشد و به دلیل طراحی خاص طاق گرد و گنبدی شکل مورد توجه ویژه مردم قرار گرفته است.

در آخر سقف گنبد ساختاری گرد و متقارن دارد که در دنیای امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جهان ساختارهای گنبدی شکل بسیار زیاد هستند که این‌ها چند نمونه برجسته ومعروف از آنها هست.

انواع سقف گنبدی

سقف گنبدی یک نوع از سقف است که بر روی یک ساختمان تشکیل میشود.این نوع سقف درطراحی ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

سقف گنبدی کامل:در سقف گنبدی کامل سطح گنبد به صورت کامل و بدون دیواره ها و پارتیشن است از این سقف ها در اثار تاریخی و مذهبی مورد استفاده قرار میگیرد و زیبایی خاصی را به ساختمان میبخشد.


سقف گنبدی نیمه کامل:در این نوع از سقف ها گنبد به صورت نیمه کامل و بدون اتصال کامل به دیوار های ساختمان طراحی میشود که از این نوع سقف در ساختمان های امروزی مورد استفاده قرار میگیرد.


سقف گنبدی متعامد:در این از سقف گنبدی دو یا چند گنبد به صورت قاءم به یکدیگر قرار میگیرند از اینسقف ها برای ساختمان هایی همچون مساجد استفاده میشود.


سقف گنبدی متصل: در این سقف گنبدی دو یا چند گنبد به صورت متصل به یکدیگر طراحی میشوند این نوع سقف در ساختمان های بزرگ مانند قصر ها و مجموعهئهای تاریخی بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد

علت استفاده از سقف گنبدی در ساختمان ها

استحکام و پایداری:سقف گنبدی به دلیل اینکه دارای شکل هندسی میباشد استحکام و پایداری زیادی را به همراه دارد. ساختار گنبدی قوی ترین شکل هندسی را به همراه دارد و همچنین مقاومت بالایی در برابر وزن ساختمان،بار باد و زلزه دارد.

فضای داخلی بزرگ:در این سازه ها به دلیل  فضای بزرگ و بدون ستون های مرکزی به مخاطب احساس بزرگ بودن محیط را میدهد که برای مساجد بیمارستان ها تئاترها و مرکزهای فرهنگی و پژوهشی مورد استفاده قرار میگیرد

زیبایی و ظاهری  منحصر به فرد:سقف گنبدی به دلیل اینکه دارای قوس میباشد بسیار زیباست که جلال و شکوه خاصی به ساختمان میبخشد که باعث مدرن و لوکس شدن ساختمان میشود.

انرژی پذیری:ساختمان های گنبدی شک به انرژی پذیری ساختمان کمک میکند مثلا اگر در بالای ساختمان  از پنجره هایی استفاده شود دیگر نیازی به استفاده از نور مصنوعی نیست و همچنین نیاز به سیستم های تهویه هوا را نیز کاهش میدهد.